Een lastige vraag wat mij betreft, zelf heb ik best wel even gestoeid met het bepalen van mijn uurtarief. Leuk, je kunt zelf bepalen wat je wil gaan verdienen, maar willen klanten het ook aan je betalen en ben je je uurtarief waard? In dit artikel leg ik je uit hoe ik tot een bepaling van mijn uurtarief ben gekomen en geef ik je tips hoe je deze zelf kunt bepalen.
Uurtarief van jouw sector inzien
De allereerste stap is het doen van marktonderzoek binnen jouw sector naar het gemiddelde uurtarief. Hiervoor kun je een website als hoofdkraan.nl raadplegen. Hieronder even een breakdown van de gemiddelde cijfers (ook even de uurlonen in loondienst) van enkele sectoren. Min-max.
Projectleider IT | € 50 | € 110 | ||
Effectenmakelaar | € 50 | € 150 | ||
Merkenmanager, product manager | € 50 | € 150 | ||
Financieel adviseur | € 60 | € 160 | ||
Informatieconsultant | € 50 | € 95 | ||
Personeelsadviseur | € 65 | € 120 | ||
Psycholoog | € 40 | € 80 | ||
Jurist, juridisch adviseur | € 70 | € 180 | ||
Bedrijfsorganisatiedeskundige | € 80 | € 150 | ||
Organisatie-adviseur | € 80 | € 150 |
Bron: loonwijzer.nl
Ben je een online marketeer als ik, dan moet je naar Informatieconsultant kijken. Tussen de €50 – €95 dus.
Het is wel ongeveer een graadmeter van hoe jij je uurtarief kunt bepalen, maar niet alleszeggend. Er zijn ook andere factoren waar je over na moet gaan denken:
– Je ervaring;
– Hoe goed je bent;
– Je persoonlijke marktwaarde;
– Je toegevoegde waarde aan de klant haar business;
– Je reputatie.
Laat het gemiddelde van je sector niet de leidraad zijn maar meer een startpunt waarmee je vervolgens de extra 5 punten die ik hierboven heb benoemd in mee kan laten wegen.
Hoe heb ik het gedaan?
Goed, toen ik in 2018 begon met ondernemen heb ik veel nagedacht over hoe ik mijn uurtarief moest gaan bepalen. Ja, ik heb een master in Communicatiewetenschappen, ja ik ben betrouwbaar, bla bla. Allemaal leuk en aardig. Maar eigenlijk voegen die argumenten in het begin niets toe. Mensen willen proof hebben van jouw staat van dienst. Dus je moet ook maar gewoon beginnen, vond ik.
Ik bepaalde mijn allereerste uurtarief op €65,-. Omdat het op dat moment marktconform was, ik had toen 4 jaar ervaring in de online marketing en bij de eerste klanten had ik een goede persoonlijke klik en voelde ik dat ik iets kon gaan bijdragen aan de groei van deze klanten.
Gaandeweg de drie jaren die volgden heb ik mijn uurtarief constant verhoogd. Eerst van €65 -> € 75, na ongeveer een jaar. Ik vond op dat moment dat ik beter was geworden, meer had geleerd, een goede reputatie had gekregen en daarnaast steeds meer kon bijdragen aan succes van de klant.
Nog een jaar later ging ik zelfs van €75,- naar €90,-. En niet puur omdat ik meer wilde gaan verdienen. Dat was eigenlijk ook met de intentie om bepaalde klanten niet contact op te laten nemen. Dat kan ook een insteek zijn van je uurtarief namelijk. Puur voor klanten gaan die echt budget hebben. Die willen investeren. In landingspagina’s, Ads, SEO en meer. Zodat je ook echt stappen kan gaan maken. Dat is een aspect dat ik heel erg belangrijk vind. Samen stappen maken. Daarnaast was er schaarste aan uren aan mijn kant, ik zat bijna vol dus kon mijzelf permitteren om bepaalde klanten niet aan te nemen.
Natuurlijk was deze laatste verhoging van het uurtarief ook een gevolg van het zelf beter worden in bepaalde zaken. Ik ging op een vrij professionele manier rapporteren (dat bood ik gratis aan), was 24/7 bereikbaar en wou altijd een stapje verder gaan. Dat mag ook in een uurtarief deels worden meegenomen vind ik. Het draagt uiteindelijk ook weer bij aan je reputatie. Een hoger uurtarief draagt uiteindelijk ook bij aan zaken als dat je het uurtje factuurtje-model wat meer los kunt laten. Je kunt eens zeggen “Hey, dat pak ik wel even zo voor je op. Doe ik graag voor je”. Dat creëert weer sympathie en uiteindelijk een betere reputatie in de markt.
Hopelijk heb je iets aan de uitleg over hoe ik mijn uurtarief uiteindelijk heb bepaald. Uiteindelijk is het wel het mooiste denk ik als je richting een tarief gaat waarbij je niet bent gebonden aan uren. Hier ben ik nog mee aan het stoeien. To be continued!