mc header

Je Google Ads-biedingen aanpassen op basis van het weer

Marc
biedingenaanpassengoogleadsweer

Inhoud

Sommige business loopt gewoon beter wanneer de zon schijnt dan wanneer het regent. Denk aan een etensbezorgdienst, aan huis- en tuinproducten en zonnebrand. In dergelijke gevallen wil je eigenlijk ervoor zorgen dat jouw campagnes zich hierop aanpassen. Gelukkig is dat mogelijk binnen Google Ads, maar het vereist wel enige kennis. Gelukkig dat ik je die nu uitleggen in dit artikel.

Hoe doen we het aanpassen op basis van weer?

Stap 1: Het Spreadsheets-document
Het document waarin jij bepaalt hoeveel een bod moet wijzigen en onder welke omstandigheden, vind je onder deze link.

Sla dit bestand op en maak er even een kopie van. Deze link hierboven is namelijk openbaar en je wil niet het risico lopen dat mensen erin gaan lopen aanpassen.

Stap 2: Het tabblad Geo-target mapping
In dit tabblad voer jij de steden in waar je actief bent en waar de match weer + biedingen straks op losgelaten wordt. Je kunt je Geo Target Code hier vinden.

Download hier “the latest .csv” en zoek daarin de code van jouw stad. De code zal er ongeveer als volgt uitzien:

1010427,”Groningen”,”Groningen,Groningen,Groningen,Netherlands”,”20763″,”NL”,”City”,Active


Hierbij is 1010427 de code die je zou moeten gebruiken.

Verder vul je nog alle andere codes in van alle andere steden waar jij op wilt targeten.

Stap 3: Weather Condition
Nu gaan we naar het tabje Weather Condition. Hier kunnen we gaan invullen op basis waarvan de biedingen aangepast moeten worden.

Biedingen kunnen worden gedaan op basis van Fahrenheit, dus je moet Celsius even omzetten naar Fahrenheit. Verder kun je zelf condities aangeven, dus wanneer is het Sunny, wanneer is het Rainy. Speel hier vooral mee zou ik zeggen. Zelf heb ik er nog Drizzle (motregen) en Very Hot (30+ graden) aan toegevoegd.

Stap 4: Campaigns
Op welke campagne wil je wat toepassen? Vul de campagnenamen in onder Campaign Name en de locatie waarop de biedingen moeten worden gebaseerd onder Weather Location.

Onder Weather Condition kies je de door jou gedefinieerde condities en onder Bid Modifier vul je in tot in hoeverre jouw biedingen aangepast mogen worden.

Done, nu gaan we het Ads-script uploaden.

Het script implementeren in Google Ads

Stap 1: Ga naar Google Ads
Klik hierbinnen op Tools en dan Scripts. Vul hier het script in van deze pagina.

Stap 2: Variabelen invullen
Nu moet je nog een paar aanpassingen maken. Vervang ‘INSERT_SPREADSHEET_URL_HERE’ voor de URL van jouw Spreadsheets-document.

Daarna zoek je naar ‘‘INSERT_OPEN_WEATHER_MAP_API_KEY_HERE’. Hier vul je de API-key in die je hier kunt aanvragen. Registreer je voor een account en je krijgt je API.

Nu sla je het script op, autoriseer je deze en klaar! Jij gaat vanaf nu je biedingen geautomatiseerd baseren op het weer :).

Heb je vragen, stuur mij even een berichtje.

Ontdek Hoe Jij Meer Gedaan Krijgt. Ontvang De Teaser Van Mijn Boek Nu >> Klik!