Robert Cialdini heeft het in zijn boek over zes beïnvloedingstechnieken waarmee potentiële klanten overtuigd kunnen worden om de stap te maken naar het worden van een daadwerkelijke klant. Je zou minstens twee van deze in jouw ad copy terug moeten laten komen om mensen ervan te overtuigen te laten klikken op je advertentie. Maar let wel, je moet het wel waar kunnen maken. Valse beloftes zijn conversiekiller #1.
Schaarste
Het eerste punt dat Cialdini benoemt, is schaarste. Dit houdt in dat de lezer door moet hebben dat het iets tijdelijks betreft en er niet teveel van is. Je hebt het vast wel eens gezien bij Booking.com: Er zijn nog 2 kamers beschikbaar. Het geeft je een soort tijdsdruk om de stap snel te maken. En als er nog zo weinig kamers over zijn, dan moet het wel goed zijn, toch?
Je kunt dit toepassen in je ad copy door bijvoorbeeld de volgende zinnen te plaatsen:
– Nog 2 Plekken Beschikbaar
– Bijna Volgeboekt
– Laatste Keer dit Jaar
Wederkerigheid
Geef mensen het gevoel dat ze iets terug moeten doen. Geef hen iets gratis, mensen die in het krijt staan zullen hoe dan ook hun schuld willen aflossen. Dit is iets wat in de mens ingebakken zit. Denk aan een ebook, quickscan, gratis adviesgesprek o.i.d. Pas dit in je ad copy ongeveer als volgt toe:
– Ontvang De Gratis Ebook
– Boek Een Gratis Adviesgesprek
Commitment & Consistentie
Mensen willen graag consistent zijn in hun handelen en niet plots afwijken van iets wat ze in het verleden wel op een bepaalde manier hebben gedaan. Volgens Cialdini is dit bij mensen voorgeprogrammeerd.
Een leuk voorbeeld hiervan is een onderzoek dat Cialdini heeft gedaan met een bord in de tuin in Californië. Hij vroeg in twee straten permissie om een groot reclamebord te plaatsen in de tuin van desbetreffende bewoner. In de eerste straat zei 83% “Nee”. In de tweede straat slechts “27%”. Het verschil? In de tweede straat kwam hij eerst met het verzoek om een mini bord te plaatsen. Zij gaven commitment. Twee weken later zeiden ze ook geen nee tegen het verzoek om het grote bord te plaatsen, omdat ze in het verleden al eens ja hadden gezegd tegen een dergelijk verzoek!
In je ad copy wellicht iets minder toepasselijk, maar het zou zo kunnen:
– Teken De Online Petitie
– Schrijf Je In Voor De Nieuwsbrief
Sociale bewijskracht
Deze heb je vaak gezien. “Er kijken nog 5 anderen naar dit aanbod”, “Jan heeft net een X besteld”. Als veel mensen iets doen, is de kans groot dat jij het ook gaat doen.
Je kunt dit toepassen in je ad copy op bijvoorbeeld de volgende manieren:
– 30 Gingen Je Voor
– Al 500 Ingeschreven Kandidaten
– Met 4.5/5 Beoordeeld Door 949 Klanten
Autoriteit
Mensen houden van autoriteit. Ook één van de beinvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Heb je een award gewonnen, heb je een boek geschreven of ben je op TV geweest, dan kijken mensen anders naar je. Dan heb je autoriteit. Ze zullen eerder wat bij je kopen met het motto “het moet wel goed zijn anders win je dit niet, kom je niet op TV of heb je niet een succesvol boek”. Vermeld dus je keurmerk. Of ben je ergens de nummer 1 in? Vermeld het!
In je ad copy kan dat als volgt:
– Bekend Van TV
– Te Zien Op SBS6
– Auteur Van Zes Boeken
Sympathie
Wanneer mensen zich met je kunnen identificeren, ontstaat er sympathie. Mensen zijn geneigd iets te kopen wanneer het wordt aanbevolen door een vriend, of wanneer de aanbieder bijvoorbeeld in het verleden iets soortgelijks heeft meegemaakt wat jij ook hebt meegemaakt. Pas dit altijd toe in alles wat je doet. Het werkt enorm goed!
In je ad copy kan dat als volgt:
– Oud marinier vertelt je over de beste tips om 60 dagen te overleven in de jungle!
Of in een autoreclame:
– Edgar, Audi-freak, laat je zien hoe de nieuwe RS6 rijdt!